Wednesday 6 July 2011

Bersih

Kali ni tajuk aku lebih kontroversi.Sesekali aku nak jugak  menangguk di air keruh.Biar.Tapi aku nak cakap perihal bersih dari sudut kesihatan.Bukan dari sudut Mat Sabu walaupun photo art untuk entry kali ni ade unsur kekuningan.Mat Sabu lain.Dia wakil rakyat.Aku wakil syarikat aku.Bidang tugas yang berbeza.Kerja aku lebih teruk.Jadi yang aku nak cerita ialah bab penjenamaan semula diri aku,jadi masuk hari entry ni di terbitkan dah masuk lima hari aku hisap rokok elektronik.Kalau bahasa rasmi yang aku tengok dia iklan kat kedai yang aku beli:namanya E-cigarette.Bunyi macam laman web kerajaan.Jenama rokok tu Smoken heaven.Nama best macam band rock ballad tahun 80an.Biaselah nak tarik perokok tegar macam aku ni kene letak nama rock sikit.Aku beli rokok tu dengan niat yang aku pasang untuk berenti rokok yang masuk kali ni entah berapa kali aku tewas secara majoriti.Cuma kali ni lain sikit.Aku tak guna cara halus lagi.Cara tu dah tak boleh pakai.Kali ni aku guna cara yang lebih moden.Kos yang lebih kasar.Berjaya atau tak itu aku belum pasti.Yang pastinya salesman tu dah dapat komisen untuk dia.Berape persen tu di luar pengetahuan aku.Aku pun tak tanya dia berkaitan dengan komisen dia.Di luar bidang kuasa aku sebagai customer.Takpelah.Itu bahagian dia.Hasil titik air liur dia meracun aku.Sekurang-kurangnya aku dapat bantu dia sempena hari raya yang tak lama menjelang ni.Taklah sayu sangat dia dengar lagu raya DJ dave.Kalau betullah kata dia,dapatlah aku jimat dalam 300 ringgit sebulan.Bukan sedikit tu.kalau tambah lagi dua ratus boleh lepas aku bayar bulanan keta aku..Kalau tak betul kata dia,padan dengan muka aku yang gatal sangat singgah kat situ.Tapi dia jenis salesman yang pakai talileher:jadi tak kesahlah sangat kalau aku kene kencing.Tak berasa sangat.Tak macam member aku dulu.Nak pinjam duit 50 ringgit sebab nak masuk peraduan gores dan menang.Yang buat peraduan tu Cina bawah umur.Budak lagi.Baru-baru nak belajar kencing orang.Itu pun member aku yakin lagi boleh menang kereta Perdana V6.

Setakat lima hari ni aku berjaya survive diri aku dari ape-ape jenis rokok di bawah akta tembakau.Tak kira seludup atau tak seludup.Halal ke haram.Free atau pau.Semua aku tak hisap.Setakat ini la.Setakat aku tulis ni memang aku tak hisap rokok dalam ertikata sebenar.Tapi aku tak nafikan perasaan rindu tu memang ada,Tapi dengan hisap rokok e-cigarette ni dapatlah aku tahan rasa yang penuh mistik tu.Harap-harap pelaburan aku kali ni menjadikan aku lebih sihat dan bergaya di masa akan datang.Dan teringat aku peribahasa Inggeris yang ada tampal kat dalam tandas pasaraya Jusco Tebrau:"Nice butts does not come from cigaretts".Kata-kata tu membuatkan aku jadi lebih gagah dalam menjalani fasa pertama ujian ni.Walaupun kadang-kadang aku terasa seperti seorang Nelayan tua penuh sayu yang memandang mentari terbenam ke hujung langit Kirmizi.

0 comments:

Post a Comment