Friday 1 July 2011

Koordinasi

Tetiba lak sejak 2 3 hari ni lalat banyak kat sini.Budak-budak aku dah jenuh bergotong royong bunuh binatang berwajah ksatria baja hitam tu.macam-macam helah guna.ada yang pakai penyapu buluh,ade yang pakai pemukul lipas kaler merah jambu.Penggunaan kertas gam berperisa ikan masin pun ada.Aku ambik part yang paling susah sekali:bagitahu kedudukan lalat.tapi cara yang paling berkesan aku tengok pakai kertas gam bau ikan masin.Setakat ni dah banyak aku tengok lalat mendarat kat situ.Macam-macam jenis ada.Apaapapun cara tersebut dah dapat mengurangkan populasi lalat kat sini.Kejam atau tak cara tu bergantung pada pandangan masing-masing.Benda tu subjektif.Kat situ aku ambik konsep 'Matlamat menghalalkan cara'.Ingat orang politik je boleh guna konsep tu.Aku pun ada kebolehan part tu.Selain daripada lalat ,lipas juga memainkan peranan penting kat site aku ni.Haiwan yang jinak dan manja tu memang memeriahkan hidup aku.kalau haiwan tu memang susah nak hapuskan populasi diaorang.Macam2 dah taktik dan teknik aku guna.Tak kurang jugak banyak kali aku kene kencing ngan Cina kedai.Tak kurang2 gak kehadiran diaorang.Tapi apa yang penting aku usaha.Usaha tangga kejayaan.Buat sesuatu mesti dengan niat yang ikhlas.Begitulah kata cikgu BM mase aku Tingkatan dua.Dengan niat yang ikhlas tulah dia tampar member aku kes bagi alasan makan kopok kat kantin mase masuk kelas lambat.Siap bungkus lagi nak makan dalam kelas.Nasib tak menyelebahinya pada hari tu.Sesekali kita kena bergantung pada nasib...

0 comments:

Post a Comment