Wednesday 13 July 2011

Formasi

Sedikit demi sedikit usia aku makin berganjak.Makin meningkat dewasa.Kalau aku masuk politik dah boleh jadi calon Setiausaha Penerangan Wilayah.Dah memasuki fasa pertengahan.Bermakna segalanya aku yang tentukan.Kalau mase umur aku darjah satu sampai darjah tiga mak aku yang tentukan rambut aku nak belah kiri atau kanan.Aku tak marah walaupun sesekali rambut aku disapu dengan minyak masak sebab minyak rambut  Code 10 habis.Tapi apa yang penting waktu tu aku pikir yang penting aku dapat duit 40 sen.Mase tu 40sen besar jugakla.Dapatla aku simpan 10sen buat beli getah gelang kat kedai Syarikat kat blok perumahan aku.Waktu tu 10sen dah boleh dapat beli coklat 4 bijik.Sekarang dah tak dapat.Dulu kalau beli 20sen kedai bagi 9 bijik.Ekstra satu.Biasala nak tarik budak-budak.Dah kira mewah.Makan tak abis kate budak-budak rock sekarang.Tapi biasenya aku tak termakan sangat dengan ekstra tu.Benda tu lebih kepada nak mengaburi mata kami dari `supply' kedai tu malam hari.Itulah kokurikulum paling mencabar untuk budak-budak bawah umur kat kampung aku  mase tu.Permainan tu memerlukan semangat dan keberanian yang tinggi.Pemimpin kena berkaliber.Yang paling penting boleh tahan sakit.Biasamye dipilih berdasarkan warna kulit.Lebih hitam lebih dominan.Tapi itu lebih kepada aktiviti masa lapang.Bukan untuk sumber pendapatan.Sumber pendapatan aku mase tu kutip getah sekerap abah aku.Walaupun busuk sama tapi upah untuk kutip sekerap lebih murah dari menoreh.Jadi abang aku lebih mahal upah dia walaupun aku jadi bodyguard dia menoreh.Mase zaman kasut Aliph tengah popular,makin kuat abang aku beli cuka getah.Takut hari hujan katenye.Kalau hujan 'burn'la.Kata abang aku dengan bahasa budak rock zaman tu .Tapi itu dulu,waktu aku belum sunat.Mase budak budak tengah gila pakai beg sekolah cap itik berenang.

2 comments:

Lot said...

subjek mcm kenai

Shikokukenki said...

OGM...hahaha

Post a Comment