Sunday 29 May 2011

Complicated

Hari ni aku keluar awal.Luar biasa dari hari-hari biasa.Tiada sebab lain.Sebabnya hari ni hari ahad.Aku nak duduk kedai mamak minum Nescafe O dengan bersarapan roti telur sambil baca suratkhabar.Bukan nak tengok muka mamak tu.Aku takkan keluar kalau semata-mata nak tengok muka mamak tu.Takde rasional kalau alasan tu aku keluar.Baik aku duduk bilik sambil membuang pijat yang mengusahakan ladang kat tilam aku.Dah terlalu lama diaorang berpakat menghukum aku secara kolektif.kalau aku buat kerja tu ada juga nilai estetikanya.

Dan kepulangan aku dari bandar hari ni disambut dengan penuh harapan oleh budak-budak aku.Manala tau ada perkhabaran yang mengembirakan mereka hujung-hujung bulan lima ni."Hari ni hari Ahad,Bank tutup".Ucap aku dalam nada yang cukup lembut dan tersusun.Tapi aku dapat merasakan di wajah mereka ada tanda-tanda seribu kehampaan.Jawapan yang luhur dan ikhlas dari bibir aku yang munggil seperti Sarah Raisuddin tidak cukup untuk menutup garis-garis kekecewaan di riak mereka."Kita tengok esok macammana".Kata aku menutup epilog duka tersebut sambil menghembuskan asap rokok Dunhill yang masih belum jatuh abu sulungnya.Dan babak tersebut memang berkesan kat hati aku.Dan hari ini aku menjadi seorang lelaki yang sangat sayu.Dan di saat-saat ini aku terlalu merindukan bau duit limapuluh yang baru kelur dari mesin ATM.Harap detik-detik itu akan segera berulang.



"From morning till dawn"

0 comments:

Post a Comment