Thursday 26 May 2011

Raksa

Hari ni walaupun hari aku bekerja tapi takde keje yang aku nak buat.Bosan jugak takde keje ni,kata aku tak bersifat jujur pada budak-budak aku.Diaorang hanya mengangguk-ngangguk melayan sambil sesekali menghempus asap rokok Nusantara dengan memek muka yang tak berape nak percaya.Takpela diaorang tak berape nak percaye kat aku.Lagipun aku tak berapa nak hisap rokok gambar rail keretapi bengkok tu.Jadi tak kuat sangat la Liabiliti diaorang pada aku.Cukuplah aku ada penyakit Dunhill.Itupun tak berape nak baik lagi.

Hidup mesti bersedia dengan segala kemungkinan.`Problem never comes singly' kata orang putih yang majoriti mereka bukanlah jenis baik sangat.`Sediakan payung sebelum hujan' kata orang melayu yang majoritinya pulak banyak nak jadi orang putih.Termasuklah aku kadang-kadang.Tak selalu.Tapi aku akui bahasa diaorang ialah bahasa global.Tidak boleh tidak itulah bahasa penghubung antara pompuan melayu dengan budak Afrika.Bukan bahasa baku.Bahasa baku laku masa aku sekolah rendah jer.Mase aiskrim batang bentuk Ultraman tengah popular.Tapi bukan mengenai budak Afrika tu aku nak cite.Aku nak cite pasal masalah.Setiap orang tak dapat lari dari masalah.Begitu juga dengan haiwan.Tidak kira mereka ternakan atau liar.Aku pun sama.Ketua Unit aku pun sama walaupun dia Cina.Ayam pun sama.Pendek kata semua yang lahir atas muka bumi ni ada masalah.Oleh kerana kita ada masalah jadilah kita makhluk yang masih hidup.Dan hari ni aku hidup dengan penuh rasa baik hati dan nyaman sebab gaji aku jalan walaupun sehari suntuk aku bekerja keras duduk saja.Dan aku sedar aku insan kerdil yang tak mampu berbuat apa-apa tentang perkara itu.


"Peace No War"

0 comments:

Post a Comment