Wednesday 25 May 2011

Jalan itu sentiasa di situ

Pergi Masai hari ini memang tak menjanjikan apa-apa yang boleh aku kenang di hari tua.Pukul sembilan setengah aku dah gerak ke Masai.Dengan kete company yang hampir sebaya dengan balai raya kampung aku,aku pergi ke pekan yg masuk hari aku tulis artikel sejarah ni dah hampir tiga tahun aku menetap kat bandar yang populasi anjingnya hampir sama banyak dengan signboard jalan .Tetapi kepesatan pembangunan di Johor ni tidak sama dengan pembangunan di bandar negeri kelahiran aku.Kalau tempat aku buka kedai lima pintu,yang jalan hanya satu atau dua pintu,yang tu pun kalau bukak kedai runcit, Sardin dengan rokok gulung je banyak.Silap2 bagi note lima ringgit pun tak boleh tukar.

Kedai mamak sebelah bus stand Masai boleh dikatakan rumah kedua aku kat sini.Dah banyak margin keuntungan aku bagi kat kedai tu,Mamak tu renovate tandas kedai tu pun silap2 hasil dari aku minum ngan makan kat situ.Tapi yang aku respek kat mamak tu seluruh ahli kelurga die terlibat dalam bisnes tu.Pagi aku tengok mamak tu,tengahari anak dia,petang anak dia yg lain,malam anak dia yang suka pakai bedak sejuk.Aku kenal anak2 die sebab muka diaorang memang muka keturunan .Saling tak tumpah.Mamak tu dengan anak2 dia pun dah kenal aku,kiranya kalau aku sampai,diorang dah tau menu aku.Selame aku makan kat situ pun tak pernah aku tak bayar mamak tu,kalau mamak tu kencing aku,aku rase peratusannya tinggi.Tapi servis diaorang memang kategori A.Bukan kategori kedai yang yang ambik order pakai seluar pendek,yang pinggan nasi goreng die kaler orange.Sebab tu kedai mamak tu jadi pilihan utama aku kalau pergi Masai.kedai yang boleh aku duduk selesa setengah hari dengan modal dua ringgit.



0 comments:

Post a Comment